8.2.09

Skriveverkstedet

Tegningene til elevene utgjør bildesiden av boka de lager. Deretter skal de lage teksten. Til det gjennomfører vi et skriveverksted på førti-seksti minutter, med etterarbeid i ytterligere førti minutter.


"Det første du kommer på!"

Under skriveverkstedet gjør jeg elevene oppmerksomme på at de først skal lage en kladd med så mange setninger som mulig på. De skal skrive ned det første de kommer på, og ikke være kritiske til det de skriver. Etterpå vil vi nemlig velge ut de beste og nyttigste setningene, mens de setningene som ikke ble så vellykte ikke vil bli brukt. Deretter stiller jeg dem en rekke spørsmål som skal hjelpe dem med å gjenskape universet fra filmen. De får to-fem minutter til å svare på spørsmålene.

Spørsmålene

Spørsmålene må tilpasses filmen, men som regel velger jeg blant følgende spørsmål: 

1) Beskriv stedet personen er på tegningen!

2) Beskriv hva personen ser! 

3) Hva lukter det? Hva hører vi? Hvordan er stemningen?

4) Hva gjør hovedpersonen på tegningen?

5) Hva skjedde for litt siden? 

6) Hva skjer etterpå? 

7) Hva sier alle sammen på tegningen?

8) Hva tenker hovedpersonen?

9) Hva føler hovedpersonen? / Hvordan har han/hun det?

10) Prøv å formuler følelsene som en sammenligning: Han føler seg som om …. / Han føler seg som en ….

11) Forsøk å skrive noen andre sammenligninger (eller metaforer)

12) Hva vil hovedpersonen? Hva vil de andre på tegningen?
13) Hva slags spørsmål fikk filmen/scenen deg til å spørre om?

14) Hva tror du hovedpersonen ville ha svart?

Redigering
Etter den fasen av skriveverkstedet som handler om å produsere tekst, går vi over til å redigere teksten. Målet nå er å redusere elevenes tekst til fire gode linjer som passer inn i bildeboka. Det holder med fire.

For å få til dette, har jeg utviklet både en enkel og en avansert metode. Den avanserte metoden fungerer ikke optimalt før elevene blir vant til metoden og skjønner hvorfor de bør tenke slik. Fordelen med den er at jevnlig arbeid med denne lærer elevene å tenke dramaturgi. Vil du lese mer om den, må du laste ned bruksanvisningen.

Den enkle metoden
beskriver jeg her: Gi bort arket ditt til en annen i klassen. La den andre streke under én setning som de mener er kjempegod og som bør være med i bildeboka. (Gir elevene innblikk i hvordan andre har skrevet; gir dem mulighet til å gi ros til hverandre). Deretter får du arket tilbake: Velg ut tre andre setninger som du vil ha med. Skriv disse fire setningene på et eget ark. Læreren skal godkjenne teksten til slutt.

(Læreren kan ta seg en runde og se på valgene som er gjort. Les gjerne gjennom "kladden". Der kan det finnes ypperlige setninger som ingen av elevene har sett. Læreren ser i tillegg på rettskriving og grammatikk og kan komme med gode forslag til omskrivninger/tillegg). 


Ingen kommentarer: