8.2.09

Digital bildebok

Jeg anbefaler å lage en digital historie av bildeboka. Boka er noe elevene kan være stolte av, men den blir stort sett liggende ulest. Den er ikke et medium som elevene kan samles rundt. 


Større opplevelse for elevene
En digital historie gir en større opplevelse av at det er elevens arbeide som vises, ved at de også hører sin egen stemme sammen med tegningen. Den største fordelen er at den digitale historien kan legges ut på serveren på skolen og på internett. Dermed kan eleven se på den når som helst og dessuten vise den fram for andre. I tillegg er det fint å kunne vise fram elevenes arbeid på storskjerm for andre elever i forbindelse med fester, møter eller ved andre anledninger.

Ved hjelp av en scanner er det forholdsvis lett å legge tegningene inn i et dataprogram som Windows Movie Maker eller Windows Photo Story. Deretter kan hver elev lese inn teksten gjennom en mikrofon og legge stemme til bildene.

Movie Maker
De to programmene har hver sine fordeler. I Movie Maker er lydfilene enklere å redigere. Det er lett å endre volum og å klippe bort uønsket lyd. Ulempen er at overgangene mellom lydklippene er for tydelige og at lyd og bilde i dette programmet ikke lar seg forbinde til hverandre. Det betyr at flytter du på et bilde, blir ikke lyden automatisk med. Dermed kan det bli mye unødvendig redigeringsarbeid underveis.

Photo Story

I Photo Story følger lyden bildet og overgangene mellom lydopptakene er lite tydelige. Ulempen her er at du ikke kan endre volum eller trimme ned lydopptakene til ønsket lengde. Det du tar opp, er det du må beholde. Er du ikke fornøyd med noe, må du slette hele siste del av opptaket. Du kan ikke bare ta bort det siste ordet, for eksempel. Men ellers virker Photo Story mer oversiktelig, og det er mye bedre tilrettelagt for å bruke enkeltbilder. Movie Maker er laget for å redigere filmer, og lar deg ikke like enkelt flytte på og justere formatet på bildene dine. Photo Story er dessuten et enkelt program som mange av elevene lærer seg raskt å bruke alene.

Ingen kommentarer: