20.4.07

For videregående og ungdomsskole?

En annen tilhører (Jan Arve) spurte om det gikk an å gjøre noe liknende for eldre elever. Han fikk lyst til å be sine elever på medielinja på videregående skole om å gjenskape et enkeltbilde fra filmen de har sett, og deretter bruke dette bildet som utgangspunkt for en rekonstruksjon av denne scenen - enten i form av et storyboard eller en kort film. Dette som en øvelse i visualisering, tror jeg han mente.

Hva med ungdomsskolen? Jeg tror ikke ungdomsskoleelever er særlig ivrige på å tegne, og man møter som animasjonslærer mye motstand her, straks man skal kreve at elevene skal være liksom-kreative. Animasjonsarbeid er vel på dette trinnet mest vellykket hos inspirerte enkeltelever. Men jeg tror det går an å gjøre noe som ligner. I stedet for å ta utgangspunkt i en film, kan man ta utgangspunkt i bøker der det er mange illustrasjoner. Elevene får da beskjed om å velge ut bilder som de skal lage film med utgangspunkt i. Jeg ser f.eks. for meg at elevene skal jobbe med 2. verdenskrig. De velger ut bilder av KZ-leire, fanger, Hitler, bombefly, Hiroshima, atomsoppen, ruinbyer... Og så lager de korte animasjoner for hvert tema, som så blir satt sammen som klassens 2. verdenskrig-film. Da kan de blande tegninger og animasjoner, bruke bildemanipulasjon og lyd fra forskjellige kilder.

Ingen kommentarer: