30.3.07

Grunnlag for mottakelse av filmprosjekter i Den kulturelle skolesekken

Det er alltid noe man ikke får sagt når man holder foredrag. På onsdagens presentasjon av "Fortellermaskinen" under Amandusfestivalen glemte jeg å fortelle alle innen Den kulturelle skolesekken at "Fortellermaskinen" kan bli et viktig grunnlag for mottakelsen av filmprosjekter i Den kulturelle skolesekken.

Hvis lærerne lar elevene få lage film av filmer de har sett, så vil alle filmskaper-besøk bli til viktige inspirasjonskilder for videre skaping av filmer. Elevene som kan lage film selv, møter nemlig filmskaperne med en helt annen holdning enn elever som ikke får laget film. De blir åpne for læring, for tips til egen filmskaping og for nye metoder å lage film med. Og viktigst: For læreren blir det lett å følge opp besøket, ved at hun tar i bruk kunnskap fra besøket neste gang klassen skal lage film.

Men dette krever selvsagt at elevene får lage film ofte. Og jeg mener at (noen av) elevene bør lage film hver gang de selv har sett en film i skolesammenheng.

Ingen kommentarer: